Ve své prezentaci o nepříliš známých sociálních sítích na vzestupu jste je rozdělila do čtyř skupin – lokalizační, odpovídající na otázky, poskytující zprávy nebo mikroblogování. Která z nich má největší potenciál do budoucna?

Zaměřila jsem se zejména na aplikace využívající prvku lokalizace, protože podle mne budoucnost internetu spočívá právě v mobilitě. S rostoucí penetrací smartphonů a také nabídky služeb postavených na lokalizaci je pouze otázkou času, kdy budeme trávit více času surfováním na internetu prostřednictvím mobilu než počítače. Těchto zásadních změn ve spotřebitelských návycích by si měli všimnout zejména marketéři. Obrovský potenciál pro značky má právě schopnost velmi přesného zacílení na základě uživatelského chování a lokalizace. Podle mne jsou lokalizační aplikace teprve na začátku, během pěti let to bude ale úplná samozřejmost jako jakýkoliv jiný typ inzerce.

reklama
reklama
p align="left">Která z těch čtyř skupin roste nejrychleji teď?

To je těžké říct, nemám o tom přesná data, ale jsme svědky toho, že se poměrně hodně peněz investuje v poslední době právě do služeb postavených na lokalizaci uživatele.

Podle čeho má firma poznat, zda je pro ni daná sociální síť vhodná a že neudělá vstupem na ni chybu typu 2nd Life?

Rozhodnutí společnosti uvést svou značku na nějakou sociální síť vždy záleží na tom, jaká cílová skupina se jim tím naskýtá a také na obsahu, který boudou muset nabídnout. Za prvé, pokud tam není pro ni relevantní cílová skupina, pak tam nemá co dělat ani ta firma. Za druhé, sociální sítě jsou postaveny zejména na sdílení informací, králem je obsah. Pokud má firma ten správný obsah pro sdílení na sociální síti, uspěje. Pokud ne, měla by se lépe podívat na své cíle a vyhodnotit, zda jsou slučitelné s prostředím dané platformy.

České firmy jsou velmi opatrné v přístupu k novým, neozkoušeným marketingovým, respektive komunikačním nástrojům, agenturám se je těžko přesvědčuje, co byste jim poradila, aby zvýšily svou úspěšnost?

Značku lze vždy přesvědčit čísly. Agentury, které by rády přesvědčily firmy k využití sociálních médií a dalších nových médií, by se měly dobře zásobit case studies, které ukazují, jak jiné, srovnatelné značky byly na různých platformách úspěšné.

Na summitu také padlo, že např. „aby byly hry na sociálních médiích úspěšné, musí být rozhodně zdarma.“ Musí být všechny sociální platformy zdarma, aby měly šanci prorazit?

Masově využívaná sociální média jako Facebook a YouTube fungují velmi dobře z reklamy. Proč spravovat něco, co se nepokazilo?

Co je podle vás nejdůležitějšími měřítky pro vyhodnocování působení značky na sociálních médiích?

Každá kampaň na sociálních médiích by měla mít jasně stanovené cíle, které jasně definují měřítka úspěchu. Když je například cílem zapojení cílové skupiny, pak jasným kritériem k posouzení úspěchu je počet komentářů a odkazů na jiných stránkách, které se ke kampani vztahují. Pokud si chce značka budovat povědomí mezi cílovou skupinou, pak by se měla zajímat o počet fanoušků, těch, kteří ji sledují, a těch, kteří chtějí od ní dostaávat novinky a vzkazy. Pokud je ale hlavním cílem zvýšit objem prodejů, pak klasicky je třeba sledovat tržby.

Tjorbjörn Warin z Woogy na summitu říkal, když to zjednoduším, že soutěživost máme v sobě všichni a je jen otázkou času, kdy se najde ta správná hra na sociálních médiích pro každého z nás, myslíte si to taky?

Soutěživost je vlastní nám všem, tomu bych věřila, ale i přesto si nemyslím, že to myslel tak, že hry na sociálních médiích jsou tím pravým pro každého. Soutěživost se v každém z nás projevuje jinak, u někoho ve sportu, u jiného v kariéře nebo hobby. Popularita sociálních her vychází právě z tohoto faktu. Je nepravděpodobné, že bychom byli všichni brzo součástí nějaké sociální hry. Ale na druhou stranu si myslím, že potenciál pro jejich růst tu je.5

Jitka Němečková

Nezkrácená verze textu, který vyšel v Marketing & Media číslo 38.

Erica Swallow, redaktorka Mashable.com

Erica Swallow pracuje v jednom z největších světových internetových průvodců zaměřených na sociální média Mashable.com, kde píše zejména trendové články o sociálních médiích. Předtím zajišťovala marketingovou strategii v oblasti sociálních médií pro deník The New York Times.

reklama