V Česku se letos postaví méně obchodních ploch než na Slovensku. Zatímco v tuzemských městech podle dnes zveřejněných údajů realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield v roce 2010 vyroste 101 700 metrů čtverečních prodejní plochy, na Slovensku to bude 145 000 čtverečních metrů.
Konzultantská firma DTZ již dříve odhadla, že v Česku letos vznikne 120.000 metrů čtverečních obchodních center. I to ale bude nejhorší výsledek od roku 2000.
Pokud se odhad letošní výstavby center naplní, bude to meziroční pokles o 19 procent. "V České republice se projevuje utlumení výstavby, ke kterému se developeři rozhodli v letech 2007 až 2008. V tu dobu už bylo zřejmé, že postupně dojde k nasycení trhu a boom ve výstavbě z předešlých let opadne," uvedl vedoucí maloobchodního týmu Cushman & Wakefield Martin Žížala.
Výstavba obchodních center se zpomaluje i v celé Evropě. Letos mají na kontinentu developeři dokončit 6,1 milionu metrů čtverečních center, v roce 2011 to má být už jen kolem pěti milionů metrů čtverečních.
Proti zbytku Evropy vykazuje růst jen Slovensko a Polsko. Slovenský trh objevili developeři podle odborníků až v letech 2005 až 2006. "V tu dobu začala mimořádná aktivita na straně domácích hráčů i velkých zahraničních developerů. Na Slovensku se nyní dokončují projekty, jejichž příprava byla tenkrát zahájena. Proto bude na Slovensku i letos otevřeno více nových ploch než u nás," poznamenal Žížala.
V Evropské unii dnes existuje v průměru 225 metrů čtverečních prodejní plochy v nákupních centrech v přepočtu na 1000 obyvatel. Země visegrádské čtyřky, tedy Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko, jsou ale stále pod tímto průměrem. Nejblíže k němu je Česko se 192 metry čtverečními na 1000 obyvatel, druhé je Polsko.

reklama
reklama
reklama