Tuzemským obchodníkům loni kvůli hospodářské krizi klesly tržby a podobný trend se zřejmě bude opakovat i letos, jelikož roste nezaměstnanost a zadluženost českých domácností. ČTK to dnes na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Zdeněk Juračka. Například družstevním prodejnám COOP se loni podle něj snížily tržby meziročně o necelých pět procent. Podobný pokles celého maloobchodu očekávají za rok 2009 i někteří analytici.
"Propad (tržeb obchodníků v roce 2009) nebyl tak drastický, jak jsme původně očekávali, a byl značně diferencovaný podle formátů prodejen. Nejhůře podle dostupných čísel dopadly diskontní prodejny. Samozřejmě byly také značné regionální rozdíly podle nezaměstnanosti a dalších parametrů," uvedl Juračka.
Výraznější pokles tržeb diskontních prodejen, jejichž strategie je zaměřena na co nejnižší ceny, podle Juračky souvisí zřejmě s tím, že jejich zákazníci pocítili krizi nejvíce. Nákupy proto omezili výrazněji než lidé preferující supermarkety či hypermarkety. Určitou roli mohlo sehrát také sblížení cenové úrovně supermarketů a diskontních prodejen či převzetí diskontních prodejen Plus řetězcem Penny Market.
SOCR podle něj nyní přehodnotil loňské prognózy, které počítaly s tím, že ve zhruba druhém čtvrtletí letošního roku nastane oživení a obchodníci uvidí pomyslné světlo na konci tunelu. "Letošní leden vypadá (z pohledu tržeb) hůř než ten loňský, což je známka toho, že není všem špatným dnům konec a že negativní vývoj bohužel dál pokračuje. Stále roste nezaměstnanost a zadluženost rodin, přičemž spotřebitelské úvěry jsou velkou hrozbou nejen pro maloobchod," podotkl Juračka.
Oživení ekonomiky obchodníci pocítí až s časovým odstupem a aby pokles trhu krizi přečkali, musejí podle Juračky dál snižovat své náklady, být vstřícnější k zákazníkům a hledat mezery na trhu. "Chce to mít určitou flexibilitu v podnikání," podotkl. Cena podle něj navzdory nižší ochotě Čechů utrácet nehraje v krizové strategii obchodníků hlavní roli. "Zákazník, který byl připraven kupovat určitou kvalitu, tak jí sice kupuje méně, ale kupuje ji a nejde vyloženě po ceně. Je to pro nás docela pozitivní," uvedl.
Další pokles maloobchodu i potravinářské výroby letos očekává také majitel skupiny Agrofert Holding Andrej Babiš, který podniká v zemědělství, potravinářství a chemickém průmyslu. Babiš míní, že hospodářská krize urychlí koncentraci výrobců a obchodníků na tuzemském trhu. "Velcí budou ještě většími. Pokud bude příležitost koupit konkurenta, tak když na to budeme mít, tak to uděláme," prohlásil na konferenci Babiš.
Podle generálního ředitele masokombinátu MP Krásno Karla Pilčíka budou letos Češi kvůli dopadům hospodářské krize nakupovat především středně drahé nebo levnější masné výrobky. "Spotřeba dražších produktů se trochu zastaví," prohlásil.
Celkové maloobchodní tržby loni v listopadu bez sezonního očištění meziročně klesly o 4,9 procenta. Pokles se tak proti říjnu prohloubil, v říjnu byly maloobchodní tržby meziročně o 4,7 procenta nižší. Listopadový pokles tržeb ovlivnil stejně jako v říjnu zejména propad prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží.

reklama
reklama
reklama