24_klienti.jpgSlovníček základních pojmů má na svých webových stránkách každá druhá agentura. Některé jdou ale ve vzdělávání klientů ještě dál a na jimi spravovaných internetových portálech klient najde nejen základy agenturního know-how, ale i nejrůznější rady, tipy či články s popisem aktuálních trendů. Na internetu se tak lze například dozvědět, jak vytvořit úspěšný komunitní web, kterak co nejlevněji vybrat správný snímek z fotobanky nebo jak plánovat média v různých fázích života značky.

A ač může počínání těchto "otevřených" agentur působit kontraproduktivně, ony samy si jej chválí. "Články na našem webu vydáváme už od roku 2003. Od začátku jsme věřili, že sdílení informací není riskantním vyzrazováním know--how, ale cestou, jak informovat potenciální klienty o našich kompetencích a směřování," říká Robert Haas z on-line agentury Symbio Digital, která na svých stránkách radí v oblasti internetu. Přitom zdůrazňuje především kompletnost informací: "Články nepíšeme jen tak napůl, aby si lidé pro zbytek informací museli do-jít k nám nebo objednat nějakou naši službu."

Hlavně zvýšení prestiže stojí za podobným projektem mediální agentury PHD. Její web MediaGuru (MG) míří ale podle slov strategy planing directora Petra Miláčka nejen na klienty, ale i média či kreativní a také ostatní mediální agentury: "Primárním úmyslem je zjednodušit život všem. Od mediálního slovníku přes vysvětlení základních principů, na kterých funguje plánování jednotlivých mediatypů, až po nejzajímavější aspekty mediálního dění u nás a ve světě. PHD se chce skrze MG prezentovat jako kompetentní mediální agentura, která celému trhu přináší něco navíc."

Agentury samy přiznávají, že image je víceméně jedinou devizou podobných aktivit. "Ano, je příjemné, když v tendru můžeme zmínit projekt MediaGuru. Není ale asi reálná představa, že se klient rozhodne pro spolupráci díky tomu, že narazil na MG. Stránky nám nicméně pomáhají budovat povědomí o PHD," vysvětluje důvody existence webu Miláček.

Robert Haas naproti tomu věří, že podobná činnost je při získávání nových klientů relevantní. "Myslím, že určitě mají vliv na posuzování dovedností a zaměření agentur, které nemusí být vždy zcela zřejmé ze samotného webu. Díky tématům, která agentura ve svých článcích komunikuje, si může klient udělat představu o oblasti jejího působení a o hloubce znalostí," zmiňuje a dodává, že v komunikačně otevřených společnostech vidí budoucnost celé branže: "Uzavřené společnosti jsou pro mě vždy trochu záhadou a přistupuji k nim s nedůvěrou." 5

Petr Tomáš Vocelka

Podle Roberta Haase je cílová skupina podobných aktivit široká.

reklama