Společnost Tesco dokončila stavbu poslední části obchodního centra v Praze-Letňanech, která zdvojnásobila jeho plochu na 125 000 metrů čtverečních. Letňanské nákupní centrum se díky tomu stalo největším obchodním komplexem v České republice. Poslední část nákupního centra v Letňanech, které dominuje velkoprodejna s nábytkem Kika, bude otevřena v pátek. Do stavby obchodního centra v Letňanech společnost Tesco investovala ve třech etapách celkem více než 140 milionů eur.
V letňanském obchodním centru, ve které pracuje přibližně 500 lidí, je kromě hypermarketu Tesco a velkoprodejny Kika zhruba 200 obchodů a 19 kaváren, barů a restaurací. Lidé zde najdou také multikino, bazén a hokejový stadion. "Věříme, že po úspěšném dokončení třetí fáze stojí v Letňanech přesně to, co bylo slíbeno - cíl, do kterého budou za nákupy, odpočinkem a zábavou směřovat lidé z celého kraje," řekl dnes novinářům šéf Tesco Mall Development Matthew Squire.
První dvě části letňanského centra byly dokončeny v roce 1999 a 2002, kdy nákupní centrum s hypermarketem Tesco disponovalo 65.000 metry čtverečních plochy. Do třetí etapy výstavby, která plochu obchodního centra v Letňanech zdvojnásobila, společnost Tesco investovala přibližně miliardu korun.
Česká republika v poslední době zažívá velký rozmach nákupních center. Například loni bylo v tuzemsku otevřeno šest velkých nákupních středisek, což je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha nejvíce v historii země. Podle odborníků bude expanze nákupních center pokračovat rychlým tempem i v letošním roce.
Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v obchodních centrech si začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již začal řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře.
Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center. "Ze šesti v loňském roce otevřených shopping center potvrzují toto pravidlo celkem čtyři," uvedl František Diviš z Incoma Research. Dalším výrazným trendem je zvětšování průměrné velikosti nákupních center. Nyní na českém trhu funguje již 11 nákupních středisek s více než 100 nájemci a dalších zhruba 30 center s 50 a více nájemci. Plocha moderních nákupních center se loni v ČR podle údajů společnosti Cushman&Wakefield Healey&Baker rozrostla zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele bylo v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, což je přibližně 20 procent pod průměrem EU. S ohledem na plánovanou výstavbu by ČR mohla evropského průměru dosáhnout během příštích tří let.

reklama
reklama
reklama