Televizní poplatky asi vzrostou ze 75 korun měsíčně nejprve na 100 Kč, v roce 2007 na 120 korun a o rok později na 135 korun. Za rozhlas by lidé měli místo nynějších 37 korun platit 45 korun. Počítá s tím novela, kterou schválila sněmovna. Předloha, která teď míří do Senátu, také předpokládá, že Česká televize (ČT) postupně omezí reklamu.
V roce 2008 by pak měla na veřejnoprávní obrazovce zbýt jen reklama svázaná s velkými sportovními či kulturními akcemi.
Zatím není jasné, kdy poprvé budou lidé muset zaplatit zvýšené poplatky, tedy 100 korun za televizi a 45 za rozhlas. Záleží to na tom, kdy norma nabude účinnosti, a to vyplyne až z postoje Senátu a prezidenta. Dřív než za několik měsíců to ale zřejmě nebude. Poplatky rostly naposledy v roce 1997.
Poslanci rozhodovali mezi několika variantami a po skončení hlasování ani mnozí z nich neměli zcela jasno v tom, v jaké podobě normu schválili. Z novely ale vypadla takzvaná inflační doložka, která by znamenala, že vláda by v budoucnosti dál zvyšovala poplatky v závislosti na inflaci. Znamená to tedy, že i každé příští zvýšení poplatků bude muset schválit parlament.
Novela by měla ČT a Českému rozhlasu dát účinnější nástroj pro boj s neplatiči. Za poplatníka pokládá každou domácnost, která odebírá elektřinu. Povinnosti platit by se však člověk mohl zbavit čestným prohlášením o tom, že nemá rozhlasový ani televizní přijímač. Novela také počítá s pokutami například za to, když se někdo lží domůže osvobození od poplatku. Může ho to pak stát kromě dluhu i 10.000 korun přirážky. Osvobozeni od placení poplatku budou jako dosud sociálně slabí lidé, ale i někteří další, například nevidomí. Poslanci ale navíc do novely zapracovali ustanovení, které od placení osvobozuje školy.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR se však nelíbí, že poplatky by automaticky měla platit každá domácnost napojená na elektřinu. "Trochu to připomíná princip kolektivní viny. Jen v mém okolí znám několik lidí, kteří doma televizi nemají. Myslím, že by problém koncesionářských poplatků šlo vyřešit přijatelnějším způsobem," řekla ČTK Ivana Picková z SOS.
Novelu ve sněmovně prosadili hlavně někteří sociální demokraté, část klubu ODS a lidovci. Jedna ze spoluautorek původní verze zákona Taťána Fischerová (klub US-DEU) nakonec svůj podpis pod novelou stáhla, aby tak vyjádřila svůj nesouhlas s konečnou podobou textu.
Uspěla ale v tom, že ČT bude dál moci převádět reklamu z programu ČT2 na ČT1. Obávala se, že kdyby druhý program musel vysílat víc reklamy a nemohl ji převádět na první program, tlačilo by to ČT2 do komerční podoby.
Zřejmě největší bitvu poslanci svedli o to, zda veřejnoprávní televizi postupně odebírat reklamu, jak navrhl Ladislav Skopal z ČSSD. Proti se důrazně postavil Skopalův stranický kolega a ministr kultury Pavel Dostál. Nejen Dostál, ale i někteří další poslanci míní, že asi miliardu korun uvolněnou útlumem reklamy v České televizi prostě převezme Nova a Prima, což by podle kritiků deformovalo reklamní trh. Skopal ale uvedl, že odebrání reklamy ČT naopak pomůže novým televizím rozjet digitální vysílání.
Dostál o Skopalovi již dříve řekl, že jedná ve službách komerčních televizí. Skopal se proti tomu ohradil.
Veřejnoprávní televize a rozhlas čekají na zvýšení poplatků už řadu let. Zatímco proti růstu odvodů za rozhlas nikdo příliš neprotestoval, spory poslanci vždy vedli hlavně o televizní poplatky. Například poslankyně ČSSD Hana Orgoníková dnes sice pro zákon zvedla ruku, ještě předtím ale ČT kritizovala za údajně neobjektivní publicistiku. ČT podle ní vytváří atmosféru nedůvěry v politiku a politiky. Zástupci televize se dlouhodobě snaží poslance přesvědčit o tom, že ČT spoří, kde může, a už vyčerpala vnitřní zdroje. Pokud odvody neporostou, dostane se podle nich televize do krize a výrazněji omezí původní tvorbu.
Hospodaření ČT dlouhodobě kritizovali hlavně poslanci ODS, i řada z nich ale v posledních měsících uvedla, že veřejnoprávní televize hospodaření zlepšila.

reklama
reklama

Vývoj koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi
1953, rozhlas 5, televize 15 (od roku 1955)
od 1. července 1969, rozhlas 10, televize 25
od 1. dubna 1991, rozhlas 20, televize 50
od 1. dubna 1995, rozhlas 25, televize 50
od 1. července 1997, rozhlas 37, televize 75
současné zvýšení*, rozhlas 45, televize 100
od 1. ledna 2007, rozhlas 45, televize 120
od 1. ledna 2008, rozhlas 45, televize 135

reklama