Tomáš Trampota
Začátkem roku 2002 se na trhu rádií objevily nové subjekty. Šlo o vyústění situace, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) v červnu 2001 neprodloužila několik licencí stávajícím držitelům. Na frekvenci 90,3 MHz, která dříve patřila oblíbenému Rádiu Limonádový Joe, se tak v lednu 2002 objevilo zcela nové Rádio Expres. Druhou novinkou se stalo Rádio Beat, které získalo frekvenci po Rádiu Vox Praha, a vysílá tedy na 95,3 MHz. Třetí zásadní změna se týkala brněnské lokální frekvence 103,4 MHz. Tu dříve naplňovalo programem Rádio Brno Valc, RRTV ji od ledna přidělila brněnskému Rádiu Petrov.
Přidělení licencí zmíněným třem lokálním rádiím vyvolalo údiv, a dokonce v případě brněnské frekvence i soudní při. Překvapivé především bylo, že žádný z nových rozhlasových subjektů neměl dosavadní zkušenosti s provozováním rádia, a tak šlo na první pohled o rozhlasové zelenáče. Tento zdánlivý nedostatek však překonalo Rádio Beat tím, že do něj majetkově vstoupili vlastníci sítě Kiss. Za Expresem zase stáli lidé s praxí na stanici Evropa 2 a členové skupiny Těžkej Pokondr. Především programový koncept obou pražských lokálních rádií sliboval novou profilaci a osvěžení rozhlasového trhu.
Hlasy široké ulice
Rádio Expres šlo do začátku vysílání s cílem představit stanici bulvárního typu, s jakou český posluchač prozatím neměl možnost se seznámit. Expres od počátku odkazoval na časopis Story jako na svůj vzor a snažil se nabídnout směs bulvárních informací ze světa celebrit a hudby. Rádio se chtělo zaměřit především na posluchače mezi 15 a 40 lety, tedy na věkově celkem širokou skupinu.
Za necelé čtyři měsíce Expres zachoval věrnost svému původnímu konceptu. Z běžného poslechu moderátorů rádia je jasné, že jejich projev je od spisovné češtiny na míle daleko. To však zapadá do nasměrování stanice a do cíle vysílat tak, jak mluví normální lidé na ulicích. Bohužel na škodu Expresu je to někdy až příliš a občas dochází k situaci, kdy moderátor ztratí vládu nad tím, co říká. Čas mezi hudbou vyplňují nezávazné drby a informace ze života slavných přesně v duchu bulváru.
Příjemné je, že jednotliví moderátoři mají přes týden pevné časy svých bloků, a posluchač tak ví, kdy může čekat svůj oblíbený hlas. Ke známým jménům Expresu patří moderátor Bořek Slezáček, o program se stará Miloš Pokorný ze skupiny Těžkej Pokondr a hudebním dramaturgem je Roman Ondráček. Expres ze tří mladých stanic nejvíce využívá webovou prezentaci, ta slouží jako podpora kontaktu s posluchači a poskytuje stanici zpětnou vazbu. Na první pohled je z ní znát, kam rádio míří.
Zprávy Rádia Expres zůstávají věrny duchu bulváru. Důraz je kladen na zajímavosti, perličky a zprávy spojené s životem celebrit. To vše doplňují prakticky využitelné informace o počasí a o dopravní situaci.Ve srovnání se stanicí Beat je Expres rádio mnohem upovídanější, více času vyplňují moderátorské vstupy a interakce s posluchači. Provozovatelem Expresu je společnost 4S Production.
Starý dobrý big beat
Rádio Beat se představilo v lednu konceptem, který byl pro česká rádia nový. Inovativní bylo především úzké zaměření stanice, když se Beat profiloval jako rádio nasměrované na posluchače klasického rocku ve věku nad 30 let. Na Beatu tak zaznívají klasické rockové hity od Osbourna, Rolling Stones, Pink Floyd, U2 a mnoha dalších osvědčených i méně známých kapel. Jde do velké míry o muziku zahraniční. Stanice se v souladu s původním záměrem projevuje menším množstvím moderátorských vstupů. Větší prostor je poskytnut samotné hudbě. Beat se vyhýbá neustálému omílání znělky "Posloucháte rádio...". Raději informuje o tom, jaká muzika posluchače čeká. Program stanice má jednoduché schéma.
Vysílání kromě rockových písní zahrnuje krátké dopravní zpravodajství, zprávy z Prahy a o počasí. Zpravodajství je však ve vysílání Beatu obsaženo jen minimálně. Co se týká muziky, hraje Beat výhradně rock ze 60. až 90. let, hudební novinky jen v omezené míře a ve speciálních pořadech. Jasnou převahu má starší angloamerická rocková klasika.
Petrov
Brněnský Petrov hraje pod sloganem "Pohodové rádio". Jde o typický formát středního proudu. Zprávy zařazuje Petrov poměrně často. Jejich volba samozřejmě odpovídá lokálnímu zaměření stanice a odvíjí se více od dění brněnského regionu. Jejich zpracování a výběr podporuje seriózní zaměření stanice. Zpracováním připomínají zprávy veřejnoprávního média. Vliv na to může mít i personální obsazení stanice. Do rádia Petrov přešli někteří bývalí zaměstnanci brněnské České televize.
Doba zrání _ nové programy
Martin Hroch, programový ředitel Rádia Beat, je se stávajícím vývojem stanice spokojen: "Vše nasvědčuje tomu, že můžeme pokračovat v počáteční strategii, myslím, že se nám podařilo zaplnit mezeru na trhu." Rádio Beat od března sáhlo k plánovaným programovým úpravám a zavedlo čtyřikrát týdně speciální hudební pořady, na kterých spolupracuje s redaktory časopisu Rock a Pop. V pondělí je to pořad Beatová klenotnice, ve středu Uši, ve kterém se známí muzikanti vyjadřují k jednotlivým kapelám a interpretům a k tomu, co je ovlivnilo. V pátek se stanice snaží zachycovat současný vývoj rockové scény pořadem Rock žije dál a v neděli pořad Hard and Heavy přináší hard rock a heavy metal.
Co se týká moderátorských vstupů, Beat se podle Martina Hrocha drží filozofie: "To, co říká moderátor, musí být zajímavější než písnička, kterou pustí." Ze vstupů je cítit, že moderátoři vědí, o čem mluví, a jsou hudebními fandy. To podporuje celkovou profilaci stanice.
Pohodové rádio
Také Karel Burian, ředitel Rádia Petrov, je se začátky stanice spokojen: "Potvrdilo se, že formát Rádia Petrov v Brně chyběl a odezva na toto rádio je velmi pozitivní." S kladnou reakcí se podle něj setkala volba hudebního zaměření a důraz na české interprety. Rádio Petrov nebylo nuceno za necelé čtyři měsíce existence sáhnout k žádným programovým změnám. Podle Buriana však byl rozjezd trochu problematický: "Začátek vysílání nepříznivě ovlivnila kampaň, kterou proti Petrovu vedl jistý neúspěšný žadatel o tuto frekvenci. To nám poněkud zkomplikovalo nabírání moderátorů, podařilo se nám to ale překonat." V těchto dnech probíhá billboardová kampaň, jejímž účelem je zavedení positioningu Rádia Petrov pod sloganem "Brněnské pohodové rádio".
Expres ve vývinu
Ani Rádio Expres neslevilo ze svých původních plánů. "První čtyři měsíce nám přinesly hlavně postupné vyprofilování týmu rádia s tím, že stále hledáme kvalitní moderátory na víkendové vysílání. Zaměření ani formát rádia jsme nezměnili a ani o tom neuvažujeme," říká ředitel Expresu Martin Cechl. Stávající program stanice však není konečný. "Každý měsíc se snažíme obohacovat program, nově například funguje šoubyznysový právník Max Braun, který komentuje život celebrit v Praze, a promotion rádia, jako byla party k příležitosti 100 dní vysílání," dodává Cechl. Také rozjezd Expresu nepřinesl jen klady: "Nepříjemnou stránkou začátku vysílání byla lidská závist a pomluvy, které měly rozjezd rádia zdiskreditovat," říká ředitel Cechl.
Co se týká poslechovosti mladých stanic, všechny tři poukazují na to, že v současné době nedisponují přesnými daty. Ta by jim měl zpřístupnit až srpnový Media projekt. Z tohoto důvodu je těžké komentovat vývoj zadávání inzerce. Zástupci všech tří zmiňovaných rádií ovšem tvrdí, že si na nezájem inzerentů nemohou stěžovat. Rádio Expres má určité měřítko odezvy u posluchačů v návštěvnosti svých webových stránek. Ředitel Cechl říká, že za měsíc duben stránky Expresu zaznamenaly 3400 návštěv.
Staronový Olympic
V souvislosti s novými rádii nelze opomenout další změnu rozhlasového trhu _ vznik rádia Olympic. Olympic je nová stanice, která vznikla přeměnou rádia Melody a vysílá na 103,7 FM pro Prahu a okolí. K této změně došlo v polovině března a definitivní program rádio spustilo 1. dubna. Změna byla podpořena poměrně silnou reklamní kampaní s důrazem na venkovní reklamu (billboardy, MHD atd.). Olympic vysílá plně v duchu svého sloganu "Hudba především", v jeho případě jde o velkou škálu hudebních interpretů s důrazem na střední proud. Do programu umisťuje i zpravodajské relace, které jsou spíše v seriózním duchu. Olympic je členem sítě regionálních rozhlasových stanic HIT Radio Network, obchodně zastupované společností Media Marketing Services.
s
Radio Beat. Za klasickým rockem stojí Martin Hroch, ředitel rádia, Charlie Kasal, majitel, moderátor Jakub Alexa a další.





Program Rádia Beat
pondělí-pátek
6.00_9.00 Bigbít po ránu s Katkou Seibertovou.
9.00_13.00 Klasický rock s Kubou Alexou
13.00_19.00 Odpolední rockování s Pavlem Malušem
19.00_23.00 Večerní nášup s Vlastou Firmanem
23.00_06.00 100% rock - klasický rock bez zbytečných řečí

reklama
reklama

speciální pořady
po: 19.00_20.00 Beatová klenotnice
st: 19.00_20.00 Uši Radia beat
pá: 19.00_20.00 Rock žije dál
ne: 18.00 Charlie rock show
19.00 Fajn rock music
20.00_24.00 Hard and Heavy
Rádio Expres. Hlasy široké ulice usměrňuje a řídí Martin Cechl, ředitel rádia.





Program Rádia Express
0.00_5.00 Expres hudba
5.00_9.00 Ráno s Expresem
9.00_12.00 Dopolední Expres
12.00_13.00 Expres pro každého
13.00_20.00 Espresso Rádia Expres
20.00_24.00 Hudba na Ex

reklama