Úpravu zákona, která by pravidelně - po čtyřech letech - zajistila zvyšování koncesionářského poplatku pro veřejnoprávní Českou televizi a Český rozhlas, by přivítal prozatímní generální ředitel ČT Jiří Balvín. Řekl to včera před poslanci při semináři o financování veřejnoprávních médií s odkazem na to, že podobný model existuje v Německu. "Upřednostňuji to před každoročním zvyšováním poplatku," uvedl včera Balvín. "Všichni chceme veřejnoprávní televizi, všichni chceme dvoukanálovou a teď musíme zajistit nějakým způsobem financování," podotkl Balvín. Už nyní ví, že pro příští rok ČT s vyšším poplatkem počítat nemůže, a tak televize podle něj dokáže sestavit vyrovnaný rozpočet jen s využitím rezerv, které si vytvořila již dříve. Argumentem pro zvýšení poplatku je podle Balvína i výsledek auditu v ČT, který podle něj potvrdil, že televize funguje vcelku efektivně.

reklama
reklama

"Jsem v tuto chvíli rezervovaný k navyšování televizního poplatku, protože stále ještě nejsem přesvědčen, že se všemi prostředky, které se vyberou prostřednictvím užitkové daně zvané koncesionářský poplatek, je nakládáno efektivně, a že neexistují uvnitř veřejnoprávních institucí rezervy, kterých je možno využít," řekl našemu listu místopředseda ODS a šéf mediální komise sněmovny Ivan Langer. Připomněl, že při nedávném jednání komise ani v jednom z vystoupení nezazněl námět, aby se poplatek zvyšoval.

"Myslím si, že u nás jsou koncesionářské poplatky nízké. Dvě koruny šedesát denně za Českou televizi, to je nízký poplatek v porovnání třeba s cenou krabičky cigaret nebo s cenou tištěných médií," uvedl poslanec a mediální expert ČSSD Miloslav Kučera. Podle něj ministr kultury Pavel Dostál připravuje změnu zákona, která by vyšší poplatky veřejnoprávní televizi přinesla. Účastníci semináře ve sněmovně se většinou shodovali, že pro ČT a Český rozhlas je ideální smíšený model financování, kdy vedle poplatků od diváků získávají část příjmů i z reklamy.

Velvyslanec Evropské komise v Praze Ramiro Cibrian na semináři před poslanci důrazně obhajoval zásadní význam existence nezávislých veřejnoprávních médií pro rozvoj plurality, demokracie a kultury. Připustil, že systém jejich financování se v jednotlivých zemích EU liší, když existují i státy, kde veřejnoprávní televize s penězi z reklamy počítat nemohou.

reklama