Foto: Michael Tomeš

Univerzální voják O.K.

27. 8. 2019 09:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Než se spojil s úspěšným startupem Liftago, vyhrál Young Lions. „Kreativitu posilují odlišnosti,“ říká Ondřej Krátký, který bude hostem konference Forum Media.

Objednat vstupenky

Vystudoval jste Vysokou školu ekonomickou, poté jste šel na půl roku na italskou ekonomickou univerzitu. Jste často vnímám jako marketér. Proč jste se si vybral tento směr?

Nemám se za marketingového člověka. Sám sebe považuji za univerzálního vojáka, nebo něco, čemu říkám realizátor. Vždycky jsem hledal pozici, kde bych mohl uplatnit všeobecné vzdělání a problem solving. Takže jsem si vybral ke studiu mezinárodní obchod, jazyky a všeobecnou orientaci.

Dostal jste se díky tomu, že jste realizátor, i do prostředí startupu?

Asi ano. Vnímám sám sebe jako kreativního člověka, ale nemám rád „kreativitu, pro kreativitu.“ Byznys vidím jako způsob, jak uplatnit kreativitu tak, aby měla nějaké výsledky. Důvod, proč jsem začal dělat Liftago, je ten, že jsem chtěl mít větší vliv, vidět, co dělám špatně a co dobře, a vidět to rychle. To ve velké firmě nebo korporátu nejde.

Jak vlastně Liftago vzniklo?

V hlavě Martina Hausenblase. Původně se mělo jednat o bigdata platformu pro rozmístění autonomních aut ve městě s tím, že prvním krokem k její realizaci mělo být vyvinutí online taxislužby.

Jak jste si poradili s počátečním financováním?

Měli jsme ho od Martina a jeho firmy, která byla jedním z původních akcionářů. Nemyslím si ale, že mít úvodní financování je tak pozitivní, jak se na první pohled může zdát. Umožnilo nám totiž dělat dlouho hodně chyb.

Nicméně vás chyby nepoložily, poučili jste se z nich. Co v případě Liftaga představuje faktor, který vám pomohl prorazit?

Vize. Firma byla založena kvůli budoucnosti mobility. Aplikace je mezikrokem ke zprostředkování nabídky a poptávky po městské mobilitě v širším měřítku.

Než jste se dostal k Liftagu, zúčastnil jste se soutěže pro kreativce Young Lions. Jak k tomu tehdy došlo?

Mediálka Starcom mě požádala, abych se účastnil s kolegyní z jejich týmu. S Luckou Koutnou jsme vyhráli lokální kolo, potom i globální, a už to jelo. Snažili jsme se přístupem trochu vyčnívat, snažili jsme se zadání splnit tak, aby výsledek byl jak kreativní, tak také efektivní. Předpokládali jsme, že právě tato kombinace by porotce mohla zaujmout – a zaujala.

Jaké zadání jste zpracovávali

Na lokální úrovni se jednalo o projekt na osvětu vysloužilých umělců. Globálně pak šlo defacto o britskou verzi Nového prostoru. Tam byl úkol zvýšit povědomí o tom, že tento britský street paper je výdělečnou snahou prodejců. To znamená, že si prodejci musí časopisy nejdřív koupit a investovat. Mezinárodní kolo se nám povedlo díky tomu, že jsme měli skvělý insight. Obvolali jsme si i prodejce, abychom měli co nejpřesnější vstupní informace. Výsledek byl natolik silný, že i v silné konkurenci vyhrál.

Nepřehlédněte:
Univerzální voják O.K.

Měla zkušenost z této soutěže vliv na vaše další byznysové působení?

Už dříve jsem dospěl k osobní zkušenosti, že člověk dokáže cokoliv. Je to vlastně naivní představa, že nic není nemožné, kolem které jsem si vybudoval svůj mindset. V čem mi ale ta soutěž nejvíc pomohla? Propojila mě s mými budoucími společníky v Liftagu. Moje původní role bylo pouze klukům radit, nebo jim kreativně pomáhat, ale nakonec se ukázalo, že moje přidaná hodnota se hodí do toho týmu komplexně.

Minulý rok jste v Liftagu převzal pozici CEO. Dostáváte se ještě někdy ke kreativitě?

Kreativita je jednak mindset a jednak nástroj. Díky jejich kombinaci nevidím problém, který by nebyl řešitelný. Současně aplikuji postupy tak, aby se jak denní, tak zároveň ty větší problémy daly efektivně řešit. Bez kreativity nic nového dělat nejde. V tomhle není nutné spoléhat jen sám na sebe, ale je důležité si k sobě vybírat lidi, kteří mají odlišné názory. Kreativitu totiž právě jiné názory mimořádně posilují.

V říjnu budete hostem konference Forum Media, kde budou vaším hlavním tématem startupy. Dozvíme se tedy, jak s nimi začít a co je pro jejich úspěch klíčové?

Člověk by neměl nutně hledat nápad, čímž bohužel začíná spousta startupů. Měl by být spíš opřený o palčivý problém, který hodně lidí hodně často musí řešit. Schopnost nalézt problém, který lze řešit, indikuje schopnost startupu komerčně uspět.

Ondřej Krátký vystudoval VŠE v Praze. Ve 28 letech vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions, po pěti letech zaměstnání opustil korporátní kariéru a založil oceňovaný český startup Liftago. Původní taxi aplikace dnes mění byznys model a chce kromě osob přepravovat také zásilky.

Foto: Michael Tomeš

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.