Britská analytická firma Continental Research očekává, že letos bude vánoční dárky nakupovat prostřednictvím internetu na deset milionů dospělých, tedy o tři miliony více než loni. Její odhad podporuje nová oficiální statistika, podle které se loni v Británii po internetu prodalo zboží za 40 miliard liber (téměř 1,8 bilionu Kč), což bylo dvojnásobkem předloňské hodnoty.
Podle Continental Research se v roce 1999 odhodlalo k nákupu vánočních dárků prostřednictvím světové počítačové sítě 1,5 milionu Britů, v roce 2000 dvojnásobek, za další rok to byly tři miliony, v roce 2002 čtyři a loni 7,3 milionu. Každý zákazník v průměru letos utratí za takové nákupy 178 liber (asi 8000 korun), což by mělo vytvořit celkový vánoční objem 1,8 miliardy liber. Celkem se čeká, že vánoční sezona přinese obchodům asi 26 miliard, takže internet se na celkovém obratu bude podílet sedmi procenty.
Za celý uplynulý rok zaplatili podle britského statistického úřadu Britové za nákupy prostřednictvím internetu rekordních 40 miliard liber. Tato zatím nejnovější statistika potvrzuje, že objem obchodu prostřednictvím počítačů se v Británii od roku 2000 každoročně zvyšoval o sto procent.
Růstu pomáhá zavedení vysokorychlostního internetu. Vliv má také skutečnost, že britské banky na rozdíl od například českých, klientům garantují refundaci v případě, že budou při obchodování po internetu zneužity jejich kreditní karty.
V Británii je asi polovina domácností připojena na internet a asi šestina má spojení vysokorychlostní. Podle statistického úřadu nakupuje 12 milionů Britů prostřednictvím internetu alespoň jednou měsíčně.
Po několika letech prudkého tempa růstu objemu internetových obchodů se nyní čeká jisté zmírnění ze stoprocentních na čtyřicetiprocentní roční přírůstky. Analytici také poukazují na to, že internet nenahradil kamenné obchody, ale doplňuje je. Největší transakce po internetu dělají totiž v Británii klasické obchody Tesco, Argos a Next. Statistika nezahrnuje finanční služby.

reklama
reklama
reklama